Forum www.forum143.fora.pl Strona Główna www.forum143.fora.pl
Forum miłośników modeli samochodów w skali 1/43
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zimne odlewanie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.forum143.fora.pl Strona Główna -> Prace własne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BORSUK (jacekg6)




Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 282
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska

PostWysłany: Śro 23:42, 05 Mar 2014    Temat postu: Zimne odlewanie

Witam.

Podzielę się technologią wykonywania jednostronnie żebrowanych elementów, jaką najpierw wykorzystałem przy budowie Muncha Mammuta 2000 do wykonania żebrowanej miski olejowej.


Po tym doświadczeniu pomyślałem, że przy jedynie nieco bardziej skomplikowanej formie mógłbym wykonać w ten sam sposób głowicę do mojej Syreny 105. Tak pomyślałem w 2011 roku a dopiero w 2013 zabrałem się do tego zadania.

Zadany kształt głowicy podzieliłem na segmenty o odpowiedniej grubości, profile odwzorowałem na blaszkach, które następnie razem precyzyjnie wypozycjonowane skęciłem. Ukośne nacięcie ułatwia składanie formy / blaszek we właściwej kolejności.



Formę zbudowałem z blaszek z dwóch powodów. Po pierwsze uzyskałem formę aluminiową beż konieczności skomplikowanego frezowania rowków, które w warunkach domowych/modelarskich jest niemal niemożliwe, a już na pewno niewykonalne z zachowaniem równoległości i jednakowej głębokości rowków przy ręcznym frezowaniu. Precyzyjny i skomplikowany kształt podzieliłem na kilka elementów prostych do wykonania.
Po drugie - i najważniejsze składana forma umożliwia łatwe wydobycie elementu z formy - wyjaśnię poniżej

Nazwałem to "zimne odlewanie" bo formę przewidziałem na modelinę bądź, jak w moim przypadku poxilinę. Do skręconej i powleczonej od środka olejem (oddzielaczem) formy wcisnąłem dokładnie poxilinę. Po zastygnięciu wyciągnąłem śruby i najpierw usunąłem blaszki zewnętrzne, a następnie podważając po kolei usuwałem blaszki formujące żeberka. W ten sposób oddzieliłem "zimny odlew" od formy. Bez rozbieralnej formy było by to niemożliwe bez zniszczenia "odlewu"



Następnie poszerzyłem troszkę żeberka wypiłowując szersze rowki, wywierciłem otwory na świece i na śruby mocujące, w które później wkleiłem rurki i spiłowałem je razem na papierze ściernym .

No i tyle Smile



A tak podwozie wygląda dziś




Liczę że z nową głowicą będzie mniej palić Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BORSUK (jacekg6) dnia Pią 23:38, 13 Lis 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Humppa




Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stolica

PostWysłany: Czw 0:00, 06 Mar 2014    Temat postu:

sam pomysl i wykonanie glowicy mi sie podoba.
podwozie jako calosc tez. wyglada super. swietny pomysl.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BORSUK (jacekg6)




Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 282
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska

PostWysłany: Czw 0:06, 06 Mar 2014    Temat postu:

Chciałbym tylko dodać, że ten "ogromny" na zdjęciach silnik Syreny ma długość 18mm długości i 6mm szerokości Confused

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Humppa




Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stolica

PostWysłany: Czw 0:09, 06 Mar 2014    Temat postu:

masz na mysli sam silnik, bez oprzyrzadowania.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BORSUK (jacekg6)




Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 282
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska

PostWysłany: Czw 0:11, 06 Mar 2014    Temat postu:

Oczywiście. Czyli długość i szerokość głowicy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Humppa




Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stolica

PostWysłany: Czw 0:32, 06 Mar 2014    Temat postu:

dlatego jest to osiagniecie i tym bardziej zasluguje na podziw.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pablo13
–-–-–-–-–
–-–-–-–-–



Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(

PostWysłany: Czw 0:42, 06 Mar 2014    Temat postu:

Rewelacja!
Trochę trudniej niestety uzyskać taki efekt w skali 1/43, no ale też są sposoby.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.forum143.fora.pl Strona Główna -> Prace własne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin