|
www.forum143.fora.pl Forum miłośników modeli samochodów w skali 1/43
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Humppa
Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stolica
|
Wysłany: Sob 0:40, 27 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Kraeuter napisał: | Czy to zestaw różnych wersji, czy przyczepa była krótsza, miała inne drzwi itd. ? |
Znalazłem zdjęcie tego konkretnego egzemplarza ale nie znam się kompletnie na tym.
Tu jest trochę różnych informacji.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JarekS
Dołączył: 09 Gru 2014
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Sob 1:29, 27 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Pablo13 napisał: | Na koniec tylko lusterko, to specjalnie dla Jarka i innych osób korzystających z moich setów fototrawionych. |
Będę pamiętał
Aczkolwiek dotychczas moje lusterka były malowane z różnych powodów.
A jeśli chodzi o tramwaj, to ja już nic nie mówię, tylko napawam się i zachwycam w ciszy i spokoju tym, co widzę na zdjęciach, Mistrzu.
Pozdrowienia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–
Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Sob 4:02, 27 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Tramwaje Konstal N/4N przechodziły tyle modyfikacji na przestrzeni czasu ich funkcjonowania w komunikacji miejskiej, że trudno się w tym połapać.
Sam zgłębiałem te niuanse długo. Tym było to trudniejsze, że brak rzeczowych, wiarygodnych źródeł, brak sensownej dokumentacji. Na szczęście w mojej pamięci dużo pozostało (jeździłem nimi sporo w młodości), więc wiele rzeczy byłem w stanie skonfrontować z tym co widziałem na własne oczy.
Modyfikacje przeprowadzano w zajezdniach i czasem były typowe tylko dla danego miasta. W niektórych z nich miejscowi racjonalizatorzy posuwali się wręcz za daleko i powstawały mutanty, efemerydy, jak np w Elblągu...
Generalnie przerabiano modele N na modłę późniejszych 4N - m.in. zaślepiano drugie, lewe drzwi, likwidowano drugie stanowisko motorniczego (N'ki były wagonami dwukierunkowymi, przystosowanymi do ruchu wahadłowego), zmieniano drzwi na dwudzielne.
Ciekawostka, silniki napędzające mechanizm otwierania drzwi pochodziły podobno z ręcznych wiertarek (pamiętacie ten charakterystyczny dźwięk?)...
Widoczne z zewnątrz podstawowe, typowe i stosowane w całym kraju zmiany to modernizacja oświetlenia zewnętrznego i od 1973 roku we wszystkich tramwajach wymiana pantografu (odbieraka prądu) z typu nożycowego AKP4E (widocznego na zdjęciu przytoczonym przez Rafała) na odbierak typu "wiedeńskiego" OTK-1, którego model wykonałem.
Kraeuter napisał: | Czy to zestaw różnych wersji, czy przyczepa była krótsza, miała inne drzwi itd. ? |
Tak Darek, to jest zestaw mieszany. Wagon silnikowy to 4N (produkcja od '56), a doczepa to ND, czyli model bezpośrenio wywodzący się od swojego pierwowzoru czyli niemieckiego KSW produkowany od 1948 roku.
A właśnie... wiecie, że to nie jest polska konstrukcja?
KSW - Der Kriegsstraßenbahnwagen to konstrukcja opracowana w Düwag, znanej niemieckiej wytwórni tramwajów.
"Pojazdy o uproszczonej konstrukcji, pozwalającej na szybkie, tanie i oszczędne materiałowo wytwarzanie w warunkach wojennego deficytu. Czworo szerokich rozsuwanych ręcznie drzwi po obu stronach pojazdu umożliwiało błyskawiczną ewakuację pasażerów w przypadku zagrożenia nalotem." - via wikipedia.
Lata produkcji 1943–1950 czyli kiedy u nas zaczęli, tam skończyli...
W szoku byłem dowiedziawszy się, że tramwaje Düwag GT6 i GT8 przekazane do Poznania w latach '90tych pochodzą z drugiej połowy lat pięćdziesiątych... (GT8 do dzisiaj jeżdżą!) Nasi inżynierowie pracowali nad podobną konstrukcją (z różnym skutkiem) w latach '60/'70 - Konstal 13N, 102N/Na (wszystkie wycofane z eksploatacji).
Odnośnie składów tramwajowych jeszcze.
Szperając po różnych archiwach natrafiałem na prawdziwe ciekawostki. Taki "nowoczesny" skład jak na zdjęciu pokazanym przez Humppę to przywilej warszawski. W pozostałych miastach, w tym w Poznaniu, do lat '70tych na ulicach można było spotkać różne wynalazki, prawdziwie muzealne egzemplarze.
Nie, nie jako atrakcja turystyczna... jako codzienny środek transportu. Wagony pochodzące sprzed wojny, których konstrukcja sięgała lat dwudziestych. Rozpoznałem również na kilku zdjęciach polskie przedwojenne wagony SN2 z Sanoka (dawna fabryka, współwłasność Beksińskich, póżniej Sanowag, Autosan) ponoć eksploatowane aż do 1976 roku.
To nie lata dwudzieste, to PRL...
POZNAŃ '60s
POZNAŃ '65
POZNAŃ '71
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Pablo13 dnia Wto 3:36, 15 Mar 2016, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kraeuter
Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 3556
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 12:50, 27 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Super foty.
Patrzę na tramwaje, ale - także na ludzi, ulice. Świat się bardzo zmienił
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–
Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Pon 14:27, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Kraeuter napisał: | Super foty.
Patrzę na tramwaje, ale - także na ludzi, ulice. Świat się bardzo zmienił |
Zwracają uwagę prawie puste ulice, niemal zupełnie pozbawione samochodów...
Dokończenie tematu budowy pantografu.
Dopasowanie zmontowanego odbieraka z podstawami na dachu.
Pozostały jeszcze do zrobienia izolatory.
I już finalnie, po pomalowaniu i montażu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Pablo13 dnia Pon 14:49, 29 Lut 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Humppa
Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stolica
|
Wysłany: Pon 14:31, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Całość ładnie się prezentuje. Czy pantograf po pomalowaniu jest ruchomy?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–
Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Pon 14:40, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Humppa napisał: | Całość ładnie się prezentuje. Czy pantograf po pomalowaniu jest ruchomy? |
Po zmontowaniu pantograf został zblokowany w takiej pozycji jak widać na zdjęciach.
Jest możliwe pozostawienie go jako ruchomy, ale wymagałoby to zastosowania odpowiednio dobranych sprężyn podnoszących.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Humppa
Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stolica
|
Wysłany: Pon 14:52, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Tak myślałem. Dlatego wcześniej wspominałem o malowaniu że pewnie podczas pracy farba by się ukruszyła.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–
Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Pon 15:09, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Humppa napisał: | Tak myślałem. Dlatego wcześniej wspominałem o malowaniu że pewnie podczas pracy farba by się ukruszyła. |
Nic by się nie kruszyło Rafał, zapewniam.
Zablokowanie pozycji wynika jedynie ze względów praktycznych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Humppa
Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stolica
|
Wysłany: Pon 18:03, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Skoro tak twierdzisz...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kraeuter
Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 3556
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 19:33, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Ściemnia.
Mówię Ci - ściemnia.
Pantograf jest krzywy, izolatory nie izolują, a odbierak - nie odbiera.
Ściema.
No i ten kolor... CZERWONY?
W życiu nie widziałem czerwonego tramwaju !
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kraeuter dnia Pon 19:34, 29 Lut 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Humppa
Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 3329
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stolica
|
Wysłany: Pon 20:04, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Kraeuter napisał: | Ściemnia.
Mówię Ci - ściemnia.
Pantograf jest krzywy, izolatory nie izolują, a odbierak - nie odbiera.
Ściema.
No i ten kolor... CZERWONY?
W życiu nie widziałem czerwonego tramwaju !
|
- Co to w ogóle jest miłość? Czy to jest coś takiego?
- Miłość?
- No. Czy to w ogóle jest coś takiego?
- W telewizji czasem pokazują, jak jacyś tam się kochają, albo mówią…
- No. Ale w życiu to chyba niemożliwe…
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kraeuter
Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 3556
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 23:04, 29 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Pewnie, że niemożliwe. Zdrowy psychicznie, stabilny emocjonalnie człowiek nie zakocha się.
Natomiast człowiek chwilowo zaburzony popada w stany anormalne i wydaje mu się, ba - wierzy wręcz, że...
...czerwone tramwaje jednak są gdzieś na świecie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
teelek07
Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 1631
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdansk/Antwerpia
|
Wysłany: Wto 0:03, 01 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Ale fajny jest ......................................................czerwony
Pan domu czesto bawil swoich gosci pytaniami z podtekstem i nietuzinkowa odpowiedzia
Jednym z takich pytan bylo co to jest Dlugie czerwone i czesto staje???
-
-
Tramwaj oczywiscie
Pewnego dnia Pani domu postanowila na wzor swego małżonka zabawic gosci
Zadala Pytanie : co to jest Dlugie czerwone i czesto sie napreża
Pan domu przysluchiwał się staraniom Pani domu i tak to skwitował :
Nie wiem kochanie co masz na myśli ,ale tramwaj z tego to bedzie bardzo cieżko zrobic
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–
Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Wto 0:11, 01 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
teelek07 napisał: | Ale fajny jest ......................................................czerwony
Pan domu czesto bawil swoich gosci pytaniami z podtekstem i nietuzinkowa odpowiedzia
Jednym z takich pytan bylo co to jest Dlugie czerwone i czesto staje???
-
-
Tramwaj oczywiscie
Pewnego dnia Pani domu postanowila na wzor swego małżonka zabawic gosci
Zadala Pytanie : co to jest Dlugie czerwone i czesto sie napreża
Pan domu przysluchiwał się staraniom Pani domu i tak to skwitował :
Nie wiem kochanie co masz na myśli ,ale tramwaj z tego to bedzie bardzo cieżko zrobic |
Dobre, dobre...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|